Geplaatst op
Woensdag 9 december 2020

Geplaatst door
Kelly Bijvank

Verhalen

‘Iets geven zonder iets terug te verwachten’

Een goed marketingplan kan een maatschappelijke organisatie veel opleveren, zoals meer naamsbekendheid, sponsoren of vrijwilligers. Maar hoe pak je dat aan? Nico de Jong van Onwijs Marketing zette zijn expertise na een Beursvloerdeal in voor de Raakvlak Academie. Hij vertelt over zijn aanpak en geeft tips, waarmee ook andere organisaties hun voordeel kunnen doen.

De Raakvlak Academie

'Het is een organisatie voor mensen die van muziek of theater houden, maar door problemen, ziekte of een beperking een achterstand hebben en daardoor niet kunnen meedoen met een koor, muziekles of theatergroep. De Raakvlak Academie werkt met creatieve professionals die deze mensen helpen sterker te worden, zodat ze daarna op eigen kracht verder kunnen.’

Wat heb jij bij de Raakvlak Academie gedaan?
‘Ik heb de organisatie zelf geholpen. Waar ik altijd mee begin: het plaatsen van een stip op de horizon. Waar wil de organisatie naartoe? De Raakvlak Academie wil op termijn een organisatie zijn die voor haar inkomsten niet afhankelijk is van anderen. We onderzoeken op welke manier dat zou kunnen, dus ga je kijken welke stappen daarvoor nodig zijn. Wij zijn gestart met het vergroten van naamsbekendheid en een toename van het aantal studenten. Dat hebben we binnen een jaar gerealiseerd. Vervolgens zagen we ook een stijging in het aantal donateurs en sponsoren.’

‘Ik vergelijk marketing met zeilen. Om te weten welke koers je moet varen, heb je een stip op de horizon nodig’

Hoe start je hiermee als organisatie, als je geen kennis van marketing hebt?
‘Het belangrijkste is dat je weet waar je naartoe wilt. Marketing is geen doel op zich, het is een middel om je doel te bereiken. Ik vergelijk het vaak met zeilen. Om te weten welke koers je moet varen, heb je een stip op de horizon nodig. Veel organisaties hebben dat niet. Grote kans dat je dan in cirkels vaart. Met een goed plan ken je je vertrekhaven, je einddoel en wie je onderweg nodig hebt om dat doel te bereiken. Ook heb je je navigatie op orde, zodat je onderweg eventueel kunt bijsturen. Als je het doel hebt bepaald, breng je dit terug tot overzichtelijke stapjes: wat wil je over een jaar, maand en dag bereikt hebben?’

Jij doet dit via Beursvloer Zwolle vrijwillig voor de Raakvlak Academie. Waarom?
‘Omdat ik graag iets moois wil doen voor mijn medemens. Vroeger ben ik veel gepest, met hulp van mensen uit mijn omgeving ben ik daar bovenop gekomen. Bij de Raakvlak Academie komen ook mensen die beschadigd zijn en soms tussen wal en schip vallen. Dat doet me wat. Ik wil hen ook graag die kans geven hun leven weer op orde te krijgen. Mijn expertise zit op marketinggebied, niet in de hulpverlening. Door de Raakvlak Academie te helpen met mijn kennis van marketing, kunnen zij zoveel mogelijk deelnemers helpen.’

Wat levert jou dit op?
‘Voldoening. Kijk, ik werk vanuit drie pijlers: plezier, prestige en poen. De Raakvlak Academie doe ik voor mijn plezier. Daar staat commercieel niets tegenover. Maar het is gewoon prachtig om te zien hoe die studenten zich ontwikkelen. Hoe mooi ze zingen, de kans krijgen te exposeren, een podium te pakken. Dat is meer dan voldoende.’

Jouw boodschap voor andere ondernemers:

‘Ik vind het prima als organisaties, of ondernemers die organisaties willen helpen, mij mailen met vragen over hoe ze dit moeten aanpakken. Je kunt als ondernemer ook afspraken maken met een organisatie waar je vrijwillig je expertise voor inzet. Bijvoorbeeld over zaken die zij kunnen terugdoen voor jou. Maar ik vind zelf dat iets geven zonder daar iets voor terug te verwachten, natuurlijker is. Niet alles hoeft transactie gedreven te zijn.’

Meer informatie over Nico en Onwijs Marketing? Kijk dan eens hier.

Lees verder

Laat je inspireren door verhalen van anderen

bekijk alle verhalen
Deel deze pagina