Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO) is de vrijwillige bijdrage van bedrijven aan de samenleving door het delen van resources zoals mensen, middelen, munten en expertise. Naast de maatschappelijke impact blijkt dat MBO bijdraagt aan alle functionele gebieden binnen een organisatie, zoals marketing en HR-management. Aan de basis van de filosofie staat het 5M-model (Prof. dr. Lucas Meijs, Dr. Lonneke Roza van RSM).

Wil je meer lezen over het 5M-model?

Klik hier

Medewerkersvrijwilligerswerk als vorm van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen

Vrijwillige inzet door je medewerkers wordt ook wel medewerkersvrijwilligerswerk of corporate volunteering genoemd. Dit is als medewerkers van een onderneming tijd en kennis beschikbaar stellen voor sociale ondernemingen, non-profit organisaties of goede doelen. Dit kan door bij te dragen aan eenmalige activiteiten of door het aangaan van langdurige verbindingen om samen - lokale - gemeenschappen te versterken en sociale impact te creëren.

Het doen van vrijwilligerswerk door medewerkers heeft een grote sociale impact die verder gaat dan de vrijwilligersactiviteit zelf. Waarom goed doen? Lees hier meer over het maken van impact!

Hoe wordt mijn onderneming maatschappelijk betrokken?

Dit kan op heel veel verschillende manieren. In Zwolle zien we al heel veel mooie initiatieven ontstaan. Hieronder noemen we een paar voorbeelden.

Groepsklus
Als bedrijf kan je ook samen met collega's aan de slag gaan bij een organisatie, bijvoorbeeld tijdens een teamdag of als groepsuitje. De medewerkers van CMC Worldwide, een incassobureau uit Zwolle, doen dit ook. Denk bijvoorbeeld aan het opknappen van een kinderboerderij of helpen in de tuin van een zorginstelling. Laura Leusink werkt bij CMC Worldwide en vertelt dat ze ervan bewust zijn dat de medewerkers goede banen hebben en een netwerk om op terug te vallen. Daarom vinden ze het des te mooier om op deze manier iets te kunnen betekenen voor een ander. Dat geeft ze een goed gevoel en het is goed voor de teambuilding! De rest van het verhaal van deze groepsklussen kan je hier lezen.

Beursvloer
Ieder jaar organiseren wij de Beursvloer Zwolle. Op deze avond worden maatschappelijke organisaties zoals sportclubs, goede doelen, stichtingen, verenigingen en burgerinitiatieven met bedrijven en ondernemers in contact gebracht en worden er mooie matches gemaakt. Tijdens de Beursvloer Zwolle kan je een eerste stap zetten in het maatschappelijk betrokken ondernemen.

Een voorbeeld van een match is Nico de Jong van Onwijs Marketing die de Raakvlak Academie helpt om onder andere de naamsbekendheid te vergroten. Nico vertelt: "Bij de Raakvlak Academie komen ook mensen die beschadigd zijn en soms tussen wal en schip vallen. Dat doet me wat. Ik wil hen ook graag die kans geven hun leven weer op orde te krijgen. Door de Raakvlak Academie te helpen met mijn kennis van marketing, kunnen zij zoveel mogelijk deelnemers helpen." Lees het hele verhaal van deze match hier.

BestuurdersCentraal
BestuurdersCentraal is een lokaal netwerk van bestuurders van vrijwilligersorganisaties, ondernemers, overheid en onderwijsinstellingen. Al deze partijen werken samen met hetzelfde doel: ondersteuning aanbieden om (bestuurlijke) vraagstukken op te lossen en de actieve betrokkenheid in Zwolle onderhouden en te blijven stimuleren. Een mooi voorbeeld van vrijwillig kennis en expertise delen met elkaar en met de stad.
Meer informatie over BestuurdersCentraal vind je hier.

Vragen?

Wil je weten wat jouw onderneming kan doen, bij welke initiatieven je bijvoorbeeld al kunt aansluiten of heb je een andere vraag? Vul onderstaande formulier in, bel naar 038 422 52 00 of neem contact op met Sarah door te mailen naar sarah@zwolledoet.nl.

              Deel deze pagina